Για τον κίνδυνο που απειλεί τις αρχαιότητες στο Μετρό και την πολιτιστική κληρονομιά
17 Σεπτεμβρίου, 2019 Σχολιάστε
Δήλωση Θ. Αγαπητού, περιφερειακού συμβούλου της Ανταρσίας στην Κ. Μακεδονία
Για τον κίνδυνο που απειλεί τις αρχαιότητες στο Μετρό και την πολιτιστική κληρονομιά
Πριν λίγες μέρες ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ότι το μοναδικό μνημειακό σύνολο στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου θα αποσπαστεί από τη θέση του. Απόφαση που επαναφέρει μια κατασκευαστική πρόταση, η οποία στο παρελθόν είχε προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και είχε τελικά απορριφθεί.
Οι πρωθυπουργικές δηλώσεις και οι συντονισμένες παρεμβάσεις διαφόρων φορέων της πόλης έρχονται να ακυρώσουν την αναγκαιότητα της διατήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων για την ιστορία, τον πολιτισμό αλλά και την αναπτυξιακή πορεία της σύγχρονης πόλης. Έρχονται να ακυρώσουν τη λύση που εξασφαλίζει και την κατασκευή του Σταθμού και την ανάδειξη των μοναδικών, παγκόσμιας σημασίας μνημείων των βυζαντινών χρόνων, ως ανοιχτό Μουσείο εντός του σταθμού.
Η εξαγγελία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ και οι αντίστοιχες τοποθετήσεις φορέων της Θεσσαλονίκης δεν λαμβάνουν υπόψη τις πραγματικές ανάγκες ή την πρόοδο του τεχνικού έργου αλλά δείχνουν να υπαγορεύονται από εμμονή συγκεκριμένων κύκλων για απόσπαση ή και «εξαφάνιση» των αρχαιοτήτων από το Μετρό της Θεσσαλονίκης, αντίληψη αναχρονιστική και εν τέλει παρωχημένη. Ο πλούσιος επιστημονικός διάλογος που αναπτύχθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια απέδειξε ότι η συνύπαρξη είναι όχι μόνο τεχνικά εφικτή αλλά και επιβεβλημένη εφόσον προβάλει ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο που υπογραμμίζει το βυζαντινό παρελθόν της Θεσσαλονίκης και το οποίο αγκάλιασαν οι Θεσσαλονικείς.
Πολλά ερωτήματα προκύπτουν για τους λόγους που οδήγησαν την κυβέρνηση σε μία τέτοια απόφαση. Αλλά και από την προπαγανδιστική εκστρατεία και την κατασυκοφάντηση όσων δεν συμφωνούν είτε είναι αρχαιολόγοι και επιστήμονες είτε απλοί πολίτες.
Πέρα από όλα τα άλλα θέματα που έχει ήδη αναδείξει η επιστημονική κοινότητα, τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης απασχολεί το πόσο θα στοιχίσει σε χρόνο και χρήματα η εκπόνηση νέων μελετών;
Πόσο θα στοιχίσει σε χρόνο και χρήματα η αποξήλωση των ήδη υλοποιημένων εργασιών;
Πόσο καθοριστικά ενισχύει μια τέτοια επιλογή το αίτημα του εργολάβου για άρση των ποινικών ρητρών και για αποζημίωση από το δημόσιο για την καθυστέρηση του έργου;
Τελικά πόσο ακόμα θα καθυστερήσει και θα κοστίσει η ολοκλήρωση του πολύπαθου έργου του Μετρό στη Θεσσαλονίκη;
Η Ανταρσία στην Κ. Μακεδονία- Αντικαπιταλιστική Αριστερά καλεί όλους τους πολίτες καθώς και τους επιστημονικούς φορείς να αντιταχθούν σ’ αυτά τα καταστροφικά σχέδια για να μην γυρίσει το έργο του Μετρό χρόνια πίσω, που θα έχει ως αποτέλεσμα την για ακόμη μια φορά, καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του, με ό,τι αυτό θα σημάνει για την πόλη, για το κόστος του έργου και πάνω απ’ όλα, για το σπουδαίο μνημειακό σύνολο στο Σταθμό της Βενιζέλου.