Η παιδεία είναι δικαίωμα όλων – Δεν είναι εμπόρευμα ή προνόμιο! Ανακοίνωση της Ανταρσία στην Κ. Μακεδονία για την εκπαίδευση

Η παιδεία είναι δικαίωμα όλων – Δεν είναι εμπόρευμα ή προνόμιο

ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά

 

Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, μνημόνια, ΕΕ, ΟΟΣΑ: 

ΔΡΙΜΥΤΑΤΗ ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ  ΣΧΟΛΕΙΟ

Στην ελληνική κοινωνία το σχολείο, για ιστορικούς και κοινωνικούς λόγους, κατέχει σημαντική θέση. Η ρήση του λαού “άνθρωπος αγράμματος, ξύλο απελέκητο” και η προτροπή “μάθε παιδί μου γράμματα” συμπυκνώνει την ουσία του περιεχομένου του, αλλά και το ρόλο του στη δυνατότητα κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων να βελτιώσουν τη ζωή τους. Έτσι, τα αιτήματα για δημόσιο, δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά, αύξηση των δαπανών για την παιδεία, υιοθετήθηκαν από σημαντικά τμήματα του λαού. Όλες οι κυβερνήσεις των χρόνων της κρίσης, ακολουθώντας και τις επιταγές της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, έβαλαν στο στόχαστρο της επίθεσής τους το δημόσιο σχολείο.

Οι στόχοι είναι σαφείς και διακηρυγμένοι, αν και κρύβονται πίσω από εύηχες λέξεις περί εκσχυγχρονισμού και αναβάθμισης. Ποιοι είναι αυτοί; Η αποποίηση από το κράτος του ρόλου του μοναδικού χρηματοδότη της δημόσιας εκπαίδευσης, η μαζική έξοδος μαθητών από τη γενική εκπαίδευση και το σπρώξιμό τους σε άτυπες και τυπικές δομές κατάρτισης, η αποσύνδεση τίτλων σπουδών από επαγγελματικά δικαιώματα.

Επίσης, με την καραμέλα της «αποκέντρωσης» και της «αυτονομίας» και την εμπλοκή της «τοπικής κοινωνίας» δρομολογείται η επιχειρηματικοποίηση και ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών του δημόσιου σχολείου, αλλά και η αλλαγή των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών. Και πάνω από όλα, το σχολείο πρέπει γι’ αυτούς να προετοιμάζει το πολυδιασπασμένο, φθηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό, με αναλώσιμες και ανακυκλούμενες δεξιότητες, προσαρμοσμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων για γρήγορη κερδοφορία.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προωθεί πιστά αυτή την αντιεκπαιδευτική  αναδιάρθρωση του δημόσιου σχολείου και με μια σειρά αντιεκπαιδευτικών  μέτρων επιτίθεται στο δημόσιο σχολείο:

  • Κατέθεσε νομοσχέδιο για το “Νέο Λύκειο” το οποίο θα σημάνει τη μαζική έξωση των μαθητών από το Λύκειο με το νέο εξεταστικό σύστημα και στροφή των μαθητών στην άτυπη εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη μαθητεία.
  • Ψήφισε το “προσοντολόγιο”– λαιμητόμο αξιολόγησης και απολύσεων αναπληρωτών και ταυτόχρονα απαξίωσης του πτυχίου ως τίτλου που εξασφαλίζει επαγγελματικά δικαιώματα.
  • Προωθεί την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, με στόχο την κατηγοριοποίηση, τη χειραγώγηση, την υπονόμευση της δημόσιας δωρεάν παιδείας, όπως παντού όπου εφαρμόστηκε.
  • Υποβαθμίζει την τεχνική εκπαίδευση και προωθεί την πρόσδεσή της με ιδιωτικές εταιρίες.
  • Παγίωσε την υποχρηματοδότηση, τις συγχωνεύσεις τμημάτων, χιλιάδες κενά, μετακινήσεις εκπαιδευτικών και τμήματα 28 μαθητών. Όσο περισσότερο η κυβέρνηση και το κράτος περικόπτουν τις εκπαιδευτικές δαπάνες, τόσο φέρνουν «φιλάνθρωπους» χορηγούς – ιδιώτες μέσα στα σχολεία.
  • Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τα πτυχία υποβαθμίζονται και γίνονται μπάτσελορ, τα μεταπτυχιακά επί πληρωμή αυξάνονται, τα επαγγελματικά δικαιώματα αμφισβητούνται συνεχώς, δημιουργούνται σχολές, τμήματα, προγράμματα και πτυχία πολλών ταχυτήτων.
  • Το τοπίο συμπληρώνει η επέκταση της ελαστικής εργασίας ,η μισθολογική καθήλωση, οι συντάξεις πείνας, η αναξιοπρέπεια στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ο εκπαιδευτικός-«πολυεργαλείο».

Η λύση των προβλημάτων με τις συνταγές μνημονίων και ΕΕ εμφανίζεται σαν μονόδρομος, με τη ΝΔ να λειτουργεί σαν λαγός, ζητώντας περισσότερα, σκληρότερα, μονιμότερα μέτρα σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών. (ιδιωτικοποιήσεις και και αξιολόγηση παντού, εισβολή της αγοράς και των επιχειρήσεων, καμία μονιμότητα στην εργασία, πλήρη ιδιωτικοποίηση της παιδείας.

Όχι στο τοπικό κράτος, μηχανισμό προώθησης και  υλοποίησης της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής κυβέρνησης-ΕΕ κεφαλαίου

Στην Κεντρική Μακεδονία λειτουργούν 2.500 σχολικές μονάδες με  25.000 χιλιάδες εκπαιδευτικούς και 250.000 μαθητές. Χιλιάδες οικογένειες, μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικοί βιώνουν την «κανονικότητα» της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής. Σε γραμμή σύμπλευσης με αυτήν την πολιτική βρίσκεται η διοίκηση Τζιτζικώστα και όλη η «εθνική ομάδα» των μνημονίων στην Περιφέρεια. Εξάλλου τα κόμματα που τους στηρίζουν συναινούν με παραλλαγές στην καταστροφική για το δημόσιο σχολείο πολιτική κυβέρνησης-ΕΕ κεφαλαίου.

Πίσω από τις ρητορείες τους για τη δήθεν προτεραιότητα στον τομέα της εκπαίδευσης, βρίσκεται ο οικονομικός στραγγαλισμός των σχολικών μονάδων, τα οξυμμένα προβλήματα της σχολικής στέγης, η εγκατάλειψη των σχολικών κτιρίων, το χρόνιο πρόβλημα  της μεταφοράς των μαθητών, τα τροφεία στους παιδικούς σταθμούς, η απουσία κτιριακών υποδομών για την καθιέρωση της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, η λειτουργία του σχολείου με ιδιωτικο – οικονομικά κριτήρια.

Η αποδοχή της πολιτικής των περικοπών στο όνομα εξυπηρέτησης των αιματηρών πλεονασμάτων και του χρέους, ο ρεαλισμός της υποταγής στο ΕΣΠΑ ως σχεδόν αποκλειστική πηγή χρηματοδότησης οδηγούν σε συρρίκνωση, διακοπή παροχής ή παροχή έναντι αντιτίμου κρίσιμων κοινωνικών υπηρεσιών, όπως παιδικοί, οι βρεφονηπιακοί σταθμοί και οι μεταφορές μαθητών, στη λειτουργία των σχολείων μέσω της υποχρηματοδότησης των σχολικών επιτροπών. Σε μια τροχιά που ξεκινά με τη δοκιμασία λειτουργίας τους και οδηγεί στην πλήρη ιδιωτικοποίηση.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της σχολικής στέγης στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

 Στον 21ο αιώνα στην περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας υπάρχουν ακόμη σχολεία -ιδιαίτερα στα αστικά κέντρα- που λειτουργούν σε διπλοβάρδια, σχολεία στεγάζονται σε λυόμενα κτίρια, σε προκατασκευασμένα κτίρια ή σε ενοικιαζόμενα κτίρια για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Το 30,2% των σχολείων είναι χτισμένα πριν το 1959, 40,9% των σχολείων χτίστηκαν πριν από 30 και περισσότερα χρόνια και μόνο το 20,9% είναι χτισμένα την τελευταία δεκαπενταετία. Τα Δημοτικά Σχολεία σε ποσοστό 48,5% στεγάζονται σε κτίρια που κτίστηκαν πριν από 40 και περισσότερα χρόνια.

Στην Περιφέρεια υπάρχουν σήμερα οικόπεδα χαρακτηρισμένα ιδιοκτησίας ΟΣΚ νυν «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» (ΚτΥπ), που δεν χτίζονται, οικόπεδα που μένουν αναξιοποίητα για πολλά χρόνια και χάνονται ή κινδυνεύουν να χαθούν.

Ταυτόχρονα η προστασία και η συντήρηση των κτιρίων έχει υποβαθμιστεί δραματικά την περίοδο της κρίσης και των μνημονιακών περικοπών. Τα στοιχεία για τα κονδύλια των λειτουργικών δαπανών συντήρησης σχολείων μαρτυρούν πως δεν επαρκούν ούτε για την κάλυψη βασικών αναγκών συντήρησης. Πολλές σχολικές μονάδες είναι αρκετά επικίνδυνες και μη λειτουργικές, πολλά σχολεία έχουν ήδη μεταφερθεί σε λυόμενες εγκαταστάσεις εξαιτίας προβλημάτων στατικότητας -χωρίς να υπάρχει καν πλάνο μετεγκατάστασής τους- υπάρχουν σοβαρότατες ελλείψεις σε βασικές υποδομές υγιεινής και ασφάλειας των μαθητών καθώς και ανυπαρξία των απαραίτητων στατικών και αντισεισμικών ελέγχων.

Η κατάργηση του δημόσιου φορέα,ΟΣΚ και η αντικατάσταση του από τις ΚτΥπ, η ένταξή τους στο υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων οδήγησε στα ΣΔΙΤ, δηλ. στην εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση σχολικών κτιρίων προς όφελος μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Η διοίκηση Τζιτζικώστα και όλη η «εθνική» των μνημονίων στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, επικαλούμενοι την οικονομική δυσπραγία των δήμων και περιφερειών, περιορίζονται σε μια κούφια αντιπολίτευση προς την κεντρική εξουσία. Την ίδια στιγμή προκρίνουν και προωθούν ως λύση τις ΣΔΙΤ, κομπάζουν για τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ελάχιστων νέων σχολικών συγκροτημάτων, συνεχίζοντας το καταστροφικό μοντέλο ανάπτυξης με επιδοτήσεις στους μεγαλοκαρχαρίες.

ΜΕ ΤΟ ΜΑΧΟΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ

ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΚΑΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ.

Η δική μας πρόταση βρίσκεται στον αντίποδα αυτής της πολιτικής, αναπνέει στους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής κυβέρνησης –ΕΕ-κεφαλαίου, φέρνει στο προσκήνιο τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των παιδιών με αιτήματα και διεκδικήσεις για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας.

Δημόσια, δωρεάν, αναβαθμισμένη παιδεία για όλους, χωρίς ταξικούς, θρησκευτικούς, φυλετικούς αποκλεισμούς

Η απάντηση είναι αγώνας για το Ενιαίο δωδεκάχρονο με δίχρονη προσχολική αγωγή ποιοτικό, δημόσιο, δημοκρατικό  και δωρεάν σχολείο ευρύχωρο και ελκυστικό για όλα τα παιδιά. Ένα σχολείο των όλων και των ίσων, που θα χωρά όλη τη γνώση, όλα τα παιδιά, όλα τα μαθήματα, όλες τις ειδικότητες και όλους τους εκπαιδευτικούς. Ένα σχολείο που θα συνδέει οργανικά και δημιουργικά τη γενική με την τεχνολογική γνώση, τη θεωρία με την πράξη, τις εφαρμογές, την πραγματική ζωή και την κοινωνία, τις τέχνες και τον πολιτισμό. Ένα σχολείο που θα στοχεύει στην διαμόρφωση ανθρώπων με ισόρροπη σωματική, γνωστική, ηθική και καλλιτεχνική ανάπτυξη που θα κατακτούν στέρεα ακαδημαϊκή και γενική μόρφωση για τη φύση, τον άνθρωπο, την κοινωνία, την παραγωγή και την εργασία ένα πολυτεχνικό σχολείο. Ένα σχολείο που θα προσεγγίζει τα ιδανικά της αλληλεγγύης, της συντροφικότητας, την υπέρβαση του ατομικισμού, του σεβασμού και της προστασίας της φύσης.

  • Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ
  • Κανένα παιδί έξω από τον βρεφικό-παιδικό σταθμό. Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή σε σύγχρονα δημόσια νηπιαγωγεία για όλα τα νήπια. Αποκλειστική κρατική χρηματοδότηση και κατάργηση των τροφείων. Βρεφικοί και παιδικοί σταθμοί σε κάθε γειτονιά που να καλύπτουν όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς και κριτήρια επιλογής. Άμεσες παρεμβάσεις στις υπάρχουσες κτηριακές εγκαταστάσεις ώστε να είναι κατάλληλες. Να καλυφθούν οι ανάγκες με επιπλέον σταθμούς. Προσλήψεις επαρκούς και μόνιμου προσωπικού. Μονιμοποίηση των εργαζόμενων ώστε να λειτουργούν οι σταθμοί σα χώροι παιδαγωγικής φροντίδας και όχι σαν χώροι παιδικού-παρκινγκ. Σάντουιτς και γάλα σε όλα τα παιδιά
  • Εγγραφή όλων των παιδιών-προσφύγων και μεταναστών στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης μαζί με όλα τα παιδιά σε κανονικές τάξεις και όσα είναι κάτω των τεσσάρων ετών σε βρεφονηπιακούς σταθμούς χωρίς προϋποθέσεις.
  • Ριζικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών που θα προωθούν την επιστημονική σκέψη, την κριτική ικανότητα και τη δημιουργικότητα των μαθητών και όχι τη μονομέρεια, την αποσπασματικότητα και την στείρα αποστήθιση! Πλήρεις αντισταθμιστικές δομές ενισχυτική διδασκαλία κλπ. ολοκληρωμένη διδασκαλία των ξένων γλωσσών, σχολείο απαλλαγμένο από το βραχνά της παραπαιδείας.
  • Πραγματική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε υποδομές και προσωπικό. Δουλειά με δικαιώματα για την νέα γενιά. Κατάργηση της μαθητείας.
  • Σταθερές και μόνιμες σχέσεις εργασίας στο σχολείο. Μόνιμο προσωπικό από εκπαιδευτικούς, νοσοκόμους, γιατρούς, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, λογοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς, φύλακες, καθαριστές\τριες. Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών με βάση το πτυχίο. Άμεση πρόσληψη όλων των αναπληρωτών με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία. Προσλήψεις για άμεση κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών.
  • Στηρίζουμε τον αγώνα των εκπαιδευτικών για αυξήσεις, μείωση ορίου συνταξιοδότησης, κατάργηση της αύξησης ωραρίου, για υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων τους
  • Μείωση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα: 15 στο δημοτικό και στις κατευθύνσεις, 20 στα τμήματα και 10 στα εργαστήρια.
  • Σχολείο σε κάθε γειτονιά και χωριό, όχι στην πολιτική των “συγχωνεύσεων” τμημάτων και σχολείων.
  • Να δοθεί οριστική και μόνιμη λύση για όλες τις απαραίτητες μετακινήσεις των μαθητών με δημόσιο φορέα και οικονομική εξασφάλιση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Η σχολική στέγη μαζί με όλα τα κοινωνικά αγαθά να μην ξεπουληθεί ως μέρος της δημόσιας περιουσίας (από το υπερταμείο). Όχι στην παραχώρηση χώρων του σχολείου σε ιδιωτικούς φορείς για κερδοσκοπικούς λόγους. Επαναλειτουργία του ΟΣΚ, όχι στη μέθοδο των ΣΔΙΤ. Συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς για τον σχεδιασμό των σχολικών χώρων και εγκαταστάσεων. Να χτιστούν νέα δημόσια, σύγχρονα, φιλικά στο περιβάλλον και τους μαθητές και ασφαλή σχολικά κτίρια. Γερές υποδομές εργαστήρια, αίθουσες  μουσικής και καλλιτεχνικών, βιβλιοθήκες, κλειστά και ανοιχτά γυμναστήρια, αποδυτήρια μαθητών. Έλεγχος της στατικότητας των διδακτηρίων, των μέτρων  υγιεινής και πυρασφάλειας. Φωτισμός των σχολικών κτηρίων, φύλακες σε 24ωρη βάση, όχι στις κάμερες και τα κλειδωμένα σχολεία. Μειωμένα τιμολόγια νερού, φυσικού αερίου, ρεύματος, δωρεάν internet.

Με τον αγώνα και την ψήφο σου κάνε Ανταρσία

Στήριξε Αντικαπιταλιστική Αριστερά-Ανταρσία στην Κεντρική Μακεδονία

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: